Rejsebetingelser
1. Generelt
Nedenstående er regler gældende ved et køb imellem Corporate Travel & Events (herefter CTE) og kunde. CTE er ikke forpligtet til at give information til andre end firmaets/gruppens kontaktperson. Det forudsættes at kontaktpersonen har bemyndigelse til at indgå aftaler på firmaets vegne.
Kunden kan overdrage rejsen til en anden person. Kunden og den person der overdrages til hæfter for eventuelle meromkostninger ved dette. Der kan også være tale om non-refundable billetter, hvilket kunden vil være gjort opmærksom på. Her vil flybilletten gå tabt såfremt en ændring ønskes.
Tilbuddet accepteres, når der enten bliver givet skriftligt eller telefonisk accept. Et telefonisk accept vil altid blive fulgt op af en skriftlig tilkendegivelse fra CTE. CTE kan ved tydelig tilkendegivelse over for kunden bestemme, at aftalen først er gældende ved kundens rettidige indbetaling af rejsens pris eller depositum.
Ved bestilling accepterer kontaktpersonen, ud over tilbuddet, samtidigt CTE’s rejse- og betalingsbetingelser for alle deltagere.
2. Betaling
Depositum udgør normalt 25% af rejsens pris, dog minimum 2.500 DKK per deltager, og skal være CTE i hænde senest 7 dage efter fakturadatoen. Depositum kan i visse tilfælde være større end 25%, hvis specielle forhold i arrangementet (f.eks. charterfly eller ikke refunderbare flybilletter) kræver det.
Restbetaling skal typisk være CTE i hænde senest 65 dage før afrejse, medmindre andet er aftalt. Er restbetalingen ikke CTE i hænde 60 dage før afrejse, kan det betegnes som en annullering fra kundens side, og CTE har herefter ret til at annullere arrangementet. I dette tilfælde vil depositum være tabt.
Tilkøb efter restbetalings forfald faktureres separat, og betalingsfristen for disse kan være efter rejsens afvikling. Alle fakturaer til kunden, der vedrører arrangementet (tilkøb undtaget), skal være betalt inden arrangementets start.
Der kan i særlige tilfælde træffes skriftlig aftale om ændringer i forhold vedrørende betalinger.
3. Tilbud/Arrangement
Et tilbud fra CTE er altid på baggrund af et minimum antal deltagere. Hvis deltagerantallet kommer under dette minimum, må kunden forvente en prisstigning per deltager. En prisstigning på denne baggrund giver ikke kunden ret til at aflyse.
Et tilbud fra CTE vil altid indeholde alle kendte, officielle skatter og afgifter, medmindre andet er angivet.
Et arrangements varighed vil være beskrevet som dag 1, den dag kunden afrejser til destination, og sidste dag vil være den dag kunden lander på hjemdestinationen.
Der kan ikke forventes forplejning på fly, medmindre dette er bestilt af kunden.
4. Prisændringer
Sker der prisstigninger (maks. 10% af arrangementets pris) inden restbetalings forfald, faktureres dette videre til kunden. Disse stigninger skal kunne dokumenteres af CTE og giver ikke kunden ret til at aflyse.
Sker der prisstigninger (maks. 10% af arrangementets pris) efter restbetalings forfald, dækkes disse af CTE, medmindre de skyldes kursjusteringer eller stigning i transportomkostninger, skatter, gebyrer eller afgifter. I så fald faktureres disse videre til kunden og giver ikke kunden ret til at aflyse.
I tilfælde af kursfald eller prisfald generelt har kunden ligeledes ret til nedsættelse i pris.
Forhold vedrørende prisændringer er gældende ved rettidig indbetaling. Ved for sen indbetaling har CTE ret til at hæve prisen indtil 21 dage efter indbetalingsdato.
Aftalt pris | Ændring | Beregning | Ny pris |
3000 DKK
Heraf brændstoftillæg: 200 DKK |
Stigning i brændstoftillæg:
50 DKK |
200 DKK + 50 DKK | 3050 DKK |
3000 DKK
Heraf skatter og afgifter: 500 DKK |
Stigning i skatter og afgifter:
100 DKK |
500 DKK + 100 DKK | 3100 DKK |
3000 DKK
Afregnet til valutakurs 3.00 (3DKK = 1) |
Kursændring:
3.0 til 3.1 |
(3000 DKK / 3.00)*3.1 | 3100 DKK |
5. Aflysning/Force Majeure
Kunden kan indenfor 14 dage før afrejse aflyse med fuld tilbagebetaling, hvis der på destinationen eller i umiddelbar nærhed forekommer krigshandlinger, naturkatastrofer, livsfarlige eller smitsomme sygdomme eller ligestillede begivenheder. Dette gælder ikke, hvis forholdende på destinationen er kendt af kunden eller almindeligt kendt ved bestilling. CTE kan aflyse arrangementet tidligere end 14 dage, hvis det skønnes at være forbundet med væsentlige økonomiske tab at vente. I dette tilfælde har kunden ret til tilbagebetaling. Forholdene på destinationen skal være dokumenteret af offentlig instans, såsom udenrigsministeriet. Rygter eller lignende opfylder ikke force majeure.
6. Afbestilling
Ved afbestilling af både enkeltpersoner og hele gruppen er nedenstående gældende med mindre andet er aftalt:
- Afbestilling tidligere end 60 dage før afrejse: Depositum tabt
- Afbestilling 59-40 dage før afrejse: 50 % af rejsens pris tabt
- Afbestilling mindre end 40 dage før afrejse: Hele beløbet tabt
7. Ansvar
CTE er ansvarlig for arrangement i forhold til bekræftede tilbud. Hvis gruppen konstaterer mangler undervejs, skal CTE underrettes straks, så fejlen eller manglen kan udbedres. Opfylder CTE dette, kan der ikke gøres krav om erstatning. Ved mangler vil CTE gøre sit yderste for at mindske ulempen for kunden. CTE kan dog ikke holdes ansvarlig for mangler, der skyldes gruppens egne forhold, forhold der skyldes uvedkommende tredjemand, vejrmæssige forhold, force majeure eller omstændigheder, CTE ikke med passende omhyggelighed kunne have forudset inden arrangementets start. Kunden kan dog stadig være berettiget til kompensation.
Evt. reklamation skal være CTE i hænde senest 7 dage efter hjemkomst. Opfyldes dette ikke, bortfalder krav om erstatning.
Luftfartselskaberne har det direkte ansvar for transportens korrekte gennemførelse efter Warszawa- og Montreal-konventionerne, EU-forordning 889/2002 og 261/2004 samt Luftfartsloven.
Rejsebureauet begrænser sit ansvar til de på enhver tid gældende beløbsgrænser, der fremgår af Warszawa- og Montreal-konventionerne (luftbefordring), Athen-konventionen og EU-forordning 392/2009 (befordring til søs) og COTIF-konventionen og EU-forordning 1371/2007 (jernbanebefordring). Rejsebureauets erstatningsansvar kan derfor ikke overstige det beløb, som gælder for de tranportører, der har det direkte ansvar for befordringen.
Den gældende SDR kurs (XDR) findes på www.nationalbanken.dk
Begrænsningerne på den maksimale erstatning efter Warszawa- og Montreal-konventionerne er sat til:
- Ved passagerers død eller tilskadekomst: 113.100 SDR – såfremt luftfartsselskabet kan godtgøre, at det ikke har handlet uagtsomt eller optrådt ukorrekt, eller såfremt hændelsen skyldes tredjemands uagtsomme eller ukorrekte opførsel
- Ved skader der skyldes forsinkelse af persontransport: 4.694 SDR
- Ved ødelæggelse, bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse af bagage: 1.131 SDR
Begrænsningerne på den maksimale erstatning efter Athen-konventionen og EU-forordning 392/2009 er sat til:
- Ved passagerers død eller tilskadekomst: 250.000 SDR til 400.000 SDR – alt efter tilskadekomstens årsag samt transportørens udviste skyld
- Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af håndbagage: 2.250 SDR
- Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af køretøjer, herunder bagage i eller på køretøjet: 12.700 SDR – transportøren er kun ansvarlig for skade forvoldt på grund af fejl fra dennes side
- Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af anden bagage end håndbagage og køretøjer: 3.375 SDR
Såkaldte ”værdigenstande” erstattes ikke efter regelsættene.
Begrænsningerne på den maksimale erstatning efter COTIF-konventionen og EU-forordning 1371/2007 er sat til:
- Ved passagerers død og tilskadekomst: 175.000 SDR
- Ved tab af eller skade på genstande: 1.400 SDR
- Ved helt eller delvist tab af et køretøj: 8.000 SDR
- Ved skade på genstande efterladt i køretøjet: 1.400 SDR – transportøren er kun ansvarlig for skade forvoldt på grund af fejl fra dennes side
8. Gruppens ansvar:
Der påhviler gruppen, selv at kontrollere at tilsendte dokumenter med mere er i overensstemmelse med det aftalte. Ligeledes at sørge for at overholde fastlagte tidspunkter, og give de informationer der med rimelighed kan forlanges. Det er gruppens eget ansvar at holde kontrol med egen bagage og at overholde bagageregler for pågældende flyvning. CTE er gerne behjælpelig omkring regler for sidstnævnte.
Hvis gruppen handler på egen hånd, eller laver aftaler uden om CTE, kan CTE ikke gøres ansvarlig for følgerne. Gruppen afholder selv alle udgifter ved sygdom, lægebehandling, sygehusophold og hjemtransport, ligesom gruppen selv betaler for evt. skader forvoldt på hotel eller andet materiel.
Erhvervsrejser er ikke dækket af den offentlige sygeforsikring, og det er kundens eget ansvar at være forsikret. CTE kan ikke holdes ansvarlig for nogen som helst udgifter som følge af manglende forsikring. Der kan tegnes forsikring ved Gouda igennem CTE.
CTE’s regler er gældende for danske statsborgere. Det er kundens eget ansvar, såfremt der er deltagere med andet statsborgerskab, at søge oplysninger om gældende regler for disse (f.eks. visum- og vaccinationsregler). Ligeledes er det kundens ansvar, selv at anskaffe visum, og at passet er gyldigt iht. relevante regler.
9. Uenighed
Alle krav mod CTE er underlagt dansk ret. Hvis der i en reklamationssag ikke kan opnås enighed, kan kunden klage til pakkerejsenævnet, og her er CTE underlagt afgørelse af dette nævn.
10. CVR nr.: 33037430
CTE er medlem af Rejsegarantifonden, regnr. 2258, som er garant ved en evt. konkurs